کد خبر: ۱۱۲۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 02 September 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، نهضت ملی مسکن، اگر به طور موثر اجرا شود، پتانسیل بسیار زیادی برای پیشبرد رشد اقتصادی، توسعه شهری و ایجاد مزایای اجتماعی و زیست محیطی دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه به دلیل اجرای ناموفق طرح از این مزیت ها بازمانده است.

هدف این مقاله روشن کردن فرصت‌های از دست رفته و پیامدهای آن با تأکید بر مزایای متعددی است که می‌توانست از طریق اجرای صحیح نهضت ملی مسکن محقق شود. علاوه بر این، نقش مهم انتصاب مدیرانی توانا به ویژه در بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد را در تأمین این مزایا جستجو می کند.

1. رونق اقتصادی و اشتغال زایی:
نهضت ملی مسکن به عنوان یک کاتالیزور برای رونق اقتصادی عمل می کند و صنایع و بخش های مختلف را تحریک می کند. در مورد استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای صحیح این حرکت باعث جهش فعالیت های اقتصادی می شد. تامین کنندگان استانی مصالح ساختمانی، مانند سیمان، ماسه، سنگ، آجر و آهن، با افزایش تقاضا مواجه شده که منجر به سطح تولید و درآمد بالاتر شده و به نوبه خود به ایجاد شغل و رشد اقتصادی کمک کرده و منجر به شکوفایی مناطق مختلف استان می شد.

2. توسعه شهری و ارتقای زیرساخت ها:
اجرای موفقیت آمیز نهضت ملی مسکن آغازگر دوره جدیدی از توسعه شهری و ارتقای زیرساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد بود. ایجاد مجتمع‌ها و جوامع مسکونی جدید توسعه زیرساخت‌های حمایتی از جمله ساخت و بهبود جاده‌ها، سیستم‌های تامین آب، شبکه‌های برق و امکانات عمومی را ضروری می‌کرد. این تحولات می تواند چشم انداز را دگرگون سازد و شهرهای مدرن و با برنامه ریزی خوبی ایجاد کند که کیفیت زندگی بالایی را برای ساکنان خود فراهم نماید.

3. انسجام اجتماعی و توانمندسازی جامعه:
یکی از مزایای کلیدی نهضت ملی مسکن در توانایی آن برای ارتقای انسجام اجتماعی و توانمندسازی جامعه نهفته است. با ارائه واحدهای مسکونی مقرون به صرفه، نهضت موضوع مهم دسترسی به مسکن را فراهم نموده و به نفع افراد و خانواده‌ها در سطوح مختلف درآمدی عمل می کرد. ایجاد جوامع جدید تشکیل پیوندهای اجتماعی قوی را تسهیل می کند و ساکنان را قادر می سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، تعامل داشته باشند و از یکدیگر حمایت کنند. مدارس، امکانات بهداشتی و درمانی و فضاهای تفریحی در این جوامع حس تعلق را تقویت کرده و رفاه کلی را بهبود می بخشد.

4. جوان سازی جمعیت و رشد بلندمدت:
نهضت ملی مسکن این پتانسیل را دارد که به چالش های پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد رسیدگی کند. این نهضت با ارائه گزینه های مسکن مناسب و مقرون به صرفه می توانست خانواده های جوان را جذب و آنها را به اسکان در استان کهگیلویه و بویراحمد تشویق نماید. این طرح جمعیت را جوان می کرد و پایه ای پایدار برای رشد و توسعه بلندمدت ایجاد می نمود. نهضت می توانست اقتصاد محلی و خدمات اجتماعی را احیا کند و محیطی مرفه برای نسل های کنونی و آینده فراهم آورد.

5. پایداری و تاب آوری محیطی:
یکی از جنبه های اساسی نهضت ملی مسکن، تمرکز آن بر پایداری و تاب آوری محیطی است. از طریق اجرای صحیح، واحدهای مسکونی از شیوه‌های سازگار با محیط زیست مانند طراحی بهینه انرژی، اقدامات حفاظت از آب و به کاربردن منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. این ابتکارات آگاهانه از نظر زیست محیطی باعث کاهش انتشار کربن، حفظ منابع و کاهش تأثیر تغییرات آب و هوا می شود. استان کهگیلویه و بویراحمد با الگو قرار دادن توسعه پایدار می توانست پیشگام در حفظ محیط زیست باشد.

در پایان اضافه می نماید فرصت‌ها و پیامدهای از دست رفته نهضت ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد، مزایای گسترده‌ای را نشان می‌دهد که با اجرای صحیح آن می‌توان به دست آورد. رونق اقتصادی، توسعه شهری، انسجام اجتماعی، جوان سازی جمعیت و پایداری محیط زیست می تواند منطقه را به یک جامعه پر رونق و انعطاف پذیر تبدیل کند. اما تحقق این مزایا منوط به مدیریت موثر  در ادارات عضو در شورای تامین مسکن به ویژه در بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد است. 
از آنجا که تامین مالی مهمترین بخش این طرح بزرگ است و بانک مسکن در سطح کل کشور با پرداخت تسهیلات هم بزرگترین تامین کننده مالی این طرح است نیاز به انتصاب مدیری شایسته و با بصیرت در بانک تخصصی مسکن برای استفاده کامل ازپتانسیل نهضت ملی مسکن در این استان، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. نمی توان با مدیر بهانه جو کار را پیش برد و قطعا مدیر چانه زن و راه حل جو می تواند گره کار در نهضت ملی مسکن استان را بگشاید.

 

مدیری که به جای توجیه عدم تحرک خود و طرح بهانه هایی چون سهمیه استانی، تکمیل ظرفیت پرداخت تسهیلات، ارجاع به بانک های دیگر و... با ترسیم شرایط استان و جلب توجه مسوولین مافوق در بانک در خصوص نیازمندی های این استان برای رفع محرومیت به منظور کسب اعتبار بیشتر چانه زنی کند.
از طرفی سایر ارکان شورای مسکن استان هم باید به خود تکانی بدهند و با ایجاد پویایی در بانک تخصصی مسکن، بانک های دیگر را هم در انجام این طرح ملی از انفعال خارج کنند و البته قبل از آن باید خود این حالت انفعال را در قبال بانک ها نداشته باشند.
با انجام این کار، می‌توانیم آینده‌ای روشن‌تر را تضمین کنیم که مشخصه آن رشد اقتصادی، ارتقای استانداردهای زندگی و توسعه پایدار برای همه ساکنان در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار